Tuesday, May 26, 2009

Di SiNi AkU MeLaNgkAH..


Ni Universiti Islam Antarabangsa Malaysia..tempat aku belajar sekarang,
Masih teringat lagi kali pertama aku jejakkan kaki di sini,
Susah juga nak masuk universiti ni,
Teringat lagi Cikgu Patimah Kamis,guru kaunselor Maahad Johor,
Dia cakap nk masuk UIA skurang-kurangnya MUMTAZ,

Tak apelah,aku tak harap pun masuk mana2 U ni,
Dulu la aku fikir macam tu,
Ada rezeki baik,adalah..

Aku doa je biar Allah letakkan aku tempat yang baik,
Dan keluarkan aku dari tempat yang tak elok,
Macam doa solat tahajud,
"رَبِّ أّدْخِلْنِي مُدْخَلاً صِدْقٍ،وَأَخِرِجْنِيْ مُخْرَجًاصِدْقٍ،وَاجْعَلْنِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيْرًا ِ"

Keluarga aku semua sokong dan harap aku masuk UIA,
Aku diam je..kalau bukan rezeki aku tak kisah,
Mana2 U same je,yang penting diri sendiri,
Kalau belajar pun malas,xde gune jg U bgus,

Allah dengar doa hambaNya,
Akhirnya dengan kuasa Allah,aku diterima masuk ke UIA,
Aku bersujud penuh syukur,
Makbul doa keluargaku nak lihat aku di sana.

Di sini,aku belajar erti kehidupan,
Berjauhan dengan keluarga,
1 semester baru pulang ke kampung,
Yela,jauh juga dari kampung,
Tambang bas je dah boleh aku kumpul bayar yuran,
Bantuan bukan senang dapat,
Semua tu ajar aku jadi orang yang sabar,

Menambah pengalamanku mencari,
Erti hidup sebagai hamba,
Yang tak jemu menadah,meminta,mengharap,
Buat Sang Pencipta diriku..

Aku sentiasa mengharapkan,
Moga Allah memberikan kejayaan buatku di sini,
Aku nak penuhi harapan dan cita2 mak ayah & keluargaku,
Biar aku susah macamane pun,jangan pernah mengalah..
Ya,teruskan perjuangan!!
Medan jihad sedang tunggu aku..
"INNA MA'AL 'USRI YUSRA"

12 comments:

Saichou said...

seronok zaman u ni, macam2 org yg kita akan jumpa,dalam masa yg sama benar2 mengajar kita untk hidup berdikari dan menghadapi dugaan yg kita tak jangka.

Mr.Emmett said...

Tuah ayam nampak di kai,
tuah manusia tiada yg tahu..
btul Ke? huhuhu...
Dah rezki dpt UIA..mcm ada satu pengalaman pernah Ahmad dgrkn, die dri Indon, nk msuk U kt mesia ni..tp tym interview die sakit msuk Hospital..sedih xdpt msuk U..tp last2 dpt msuk U kt Madinah, siap dpt scholar lg..kita xtaw rezki dtg cne..x terjangka.

fiqhullughah said...

to saichou

btul2..sy stuju..zaman yg paling rileks,adalah zman u,tp zaman ni la kne manage hdup kte btul2..bole sy tw ni siapa?kte pernah kenal?atau sekadar ingin berkongsi..apa2 pun,salam ukhwah..smoga ukhwah berpanjgn..

fiqhullughah said...

to Mr.Emmett

Tak sangka org yg pendiam mcm Bro.Ahmad pandai bermadah..hehe,btul apa awk ckap2..sy stuju,rezeki sume Allah tentukan..

WIDYANA said...

selamat berjaya buat rahmah..jgn lupa kutip mutiara2 berharga kat taman ilmu dan budi ni ye dik..

Allah ma'aki daaiman..

fiqhullughah said...

to widyana

syukran kak,insyAllah..

beLLa said...

salam.
tahniah dpt msuk uia..
Lame xdgr cte akak..
aLL d besh in wateve u dO..;pp

fiqhullughah said...

to bella:

wslm..terima kasih,awak jg teruskan perjuangan dlm hidup..mga berjaya selalu..

amira karim said...

study hard cik amah!!!

fiqhullughah said...

to amira karim :

terima kasih..awk pun same!!

afiqah said...

salam..rahmah, marha2 sbb dpt masuk UIA..mmg btulbukan senang utk masuk UIA..klw rahmah nak tau, dlu salah satu cita2 kite pon nak masuk UIA. tapi bile bace syarat2 matrik yg pertama ialah x boleh mohon UIA rasenye sdih sgt..tapi kite tetap bersyukur masuk u mane2 pon..kite bace smua entri yg rahmah tulis, masyaAllah mmg aktif betul rahmah ni..jujur kite katakan penulisan rahmah mmg sangat baik..smoga kamu sentiasa dirahmati Allah..

fiqhullughah said...

to afiqah:

alhamdulillah..bersyukur sgt,dan awk pun same..kita punya jalan yg berbeza, tapi hadaf yf sama..