Tuesday, April 20, 2010

Redha..Optimis Untuk Cemerlang


Alhamdulillah bertemu lagi dlm lindungan rahmat Allah S.W.T..macamana iman hari ni?..harap2nya dlm keadaan yg lebih baik dr semalam..hari ni keputusan final interschool arabic debate..adik2 dah xsabar nak tahu ape result hari ni..bgitu jg aku..ble yg kita usahakan,kita menantikan natijahnya..

Baik atau buruk?..itu soal ke-2..namun yg menjadi persoalan pertama,tawakal dan redha..perancangan Allah itu lebih baik..kejayaan bwt org gembira,kegagalan bwt org dukacita..tapi jgn lupa..dgn kejayaan kita bole lupa pencipta,dgn kegagalan jg kita boleh lupa siapa kita..

Aku bkn org yg selayaknya berckp ttg sabar,redha,twakal..tapi aku hanya boleh katakan "syukur"..Alhamdulillah..Allah memberi yg terbaik walau bukan di hadapan manusia,tetapi biarlah aku di antara yg terpilih utk terbaik di sisiNya..amin

Kadang2 terfikir.kita dh cuba terbaik,tetapi selalu natijahnya bukan yg kita harapkan..yela kdg2 org sibuk mengejar "DEAN'S LIST"..bg yg berjaya pastinya senyum ke telinga..tetapi yg gagal pastinya menangis nak koyak kelopak mata..huhu..apa yg aku ingn katakan "bersabarlah,kejayaan bukannya nilaian di kertas semata-mata..tetapi kejayaan adalah redha dan tawakal menerima segala yg ditakdirNya"

Untuk hebat,bukan sekadar di dewan kuliyah..tetapi yg hidup di tengah2 kesibukan,kepayahan dan kesulitan masyarakat,optimis dgn Tuhan..recheck semula iman kita,jarak kita dgn Tuhan,hubungan kita dgn manusia..selagi ada waktu di dunia,jgn pernah mengalah untuk berjuang..bukan matlamat utk dunia semata-mata..tetapi berjuanglah untuk bertemuNya dgn jiwa2 yg tenang..

p/s : credit 100 thousnd to kak aisyah yg sentiasa mengingatkan diri ini dgn pencipta,kak huda yg sentiasa memberi pandangan rasionalnya..kak teha yg mengingatkanku erti sebuah keikhlasan..

p/s : pada sahabat2 yg telah berjaya,kuucap tahniah dan tgkatkan prestasi..yg gagal,jgn putus asa,pastinya kejayaan akan tiba..kalau bukan di dunia,pastinya di akhirat dgn syarat bersbr..

..InsyAllah, i will do better next semester ,cuti 3 bulan duk umah.. moga terisi dgn manfaatnya.. amin

10 comments:

♥ Afeefah Zainal ♥ said...

dean's list bukan kayu ukur sebanar kejayaan seseorang.

moga kita redha dengan keputusan yang kita dapat.

apa pun, congrat ya che mah untuk result sem 2..

Anonymous said...

btul2..syukran kak,akak jg..congrats..mudah2an terus berjaya selalu..

Nurhuda Ramli said...

tak de ape la mah.. sy tak rasa sy tolong ape2.. sy takut sy byk down kan awk je huuuu.. anyway pepun congrats sbb keputusannye bukan la sepertimana yang awk sangka awl2 nye.. sy ni lagi tak tahu ape cer result sy, hmmm nk kene byr saman yang br boleh tgk result adoi..

fiqhullughah said...

hehe..thanks kak,akk mesti gempak punye..kui3..a ah xsgka lak leh dpt cm2..2la len x jgn su' zon xtentu pasal..aduii33

Anonymous said...

Slm…trima kasih krana mmberi pndpt…jwpn kamu semuanya btul…tp sy nk kgsikn jwpn pd kamu...1)ulama’ bg tau..nafsuka,illam tashghalha bilhaqqi, syaghalatka bil bathil (btulkn kalo ada slp bhsa)..diri kamu/nafsumu kalu x disibukkan dgn yg haq(ibadt,dkwh,amr mkrf nahi mgkr dll.) nescaya kamu akn cbukkan dirimu dgn prkara bathil..(mksiat),amal akan menutp pntu2 mksiat yg dikatakan 2) utk mnjadi da’i yg mdh menangis kpd Allah…pabila kt brdkwh…dan org itu menolk dkwh kt dan memarahi kt…doakan dia dgn kebaikn…dan kesalilah dgn dosa diri…mgkn dosa kitalah penyebb mad’u kt x pt hdyh… manusia ada 3:1)org yg mmbls kbrkn dgn kbrkn..2)org yg brdiam apabila diberi kbrkn 3) org yg mmbls kbrkn dgn kebaikan..inilah akhlk Nabi SAW jnjungan kt…(baca kisah Nabi di Thaif-apa nabi SAW kata pd malaikat yg ingin mnterbalikkan bukit pd pnddk thaif?? X perlulah wahai malikt utk ko terbalikkn bukt thaif ini…walaupun hr ini mreka sume x menerima dkwahku..aku hrp ank dan cucu mreka akn menerima dkwhku ini…sdgkn Nabi SAW brkata begitu dlm keadaan bdn nabi SAW berlumurn dgn darah akibt dibaling batu oleh pnddk thaif..subhanaallah) wallahua’lam…anggplah ini hanyalah munaqhashah ilmu…yg slh hrp dbtulkan..hrp dpt amalkan dan smpaikan pd sahbt2

Anonymous said...

salam...utk mnjadi da'i..perlu tau 3 perkara ini...
1)mal abthalul bathil ??
2) mal ahaqqul haqq?
3) wamal a'zhamul hadaf fihazihil hayah??
cuba cari jwpn dulu sblm mengalah...anggaplah ini hanya munaqhashah ilmu...wallahua'lam

Anonymous said...

cuba up sket fikrah dalam penulisan. Gud luck. wsalam

fiqhullughah said...

to anonymous:

terima kasih tak terhingga atas perkongsian, selepas ni anda boleh la membuat blog sendiri utk penyebaran ilmu..anda lebih arif..alhmdulillah

Manusia mempunyai fikrah yg berbeza, kerana kehendaknya berbeza walaupun hadaf yang sama..Jadi, keunikan inilah yang menumbuhkan beberapa manhaj yg dirasakan sesuai dgn perbezaan itu..

Namun, fikrah dan manhaj bukanlah persoalannya, kerana yg menilai semuanya Allah, tetapi berhati-hatilah jika kita bukan ahli untuk menentukan dan membawa fikrah serta manhaj itu..Wallahu 'A'lam..

Anonymous said...

salam... mnta maaf byk2 kalu persoalan yg dikongsikan itu tidak memberi apa2 manfaat, mmbazir...dan ana tidak terlintas langsung utk rad fikrah antum sebgai da'i...ttp respon yg diberikan seolah2 ana ingin menunjuk kepandaian dan ingin menyalahkan org lain...astaghfirullah...mgkn ana ada bt dosa ketika menulis...begitu skkali ujian Allah taala...ala kulli hal...kalu antum anggap ana nk tnjuk pndai,brlagak pndai agama ...ma'alisy byk2..itulah ujian Allah taala bg ana,dan ana nk tunaikan hk sbg org yg brtanya...jwpnnya 1)prkara btl yg paling batil adalah dunia,krana dunia adlah prhiasn dn penipuan...dan itu yg manusia kejarkan hingga tinggal amal agama.2)prkara paling haq adalah kematian..org kafir melalaikan kita dgn dunia hingga kt lupa akan kematian...3)hadaf yg paling besar utk hidup ini adalah utk berjumpa dgn Allah taala...utk ingatn..prkara ini utk munaqashah..bkan nk rad antum...knapelah smpai ke situ plak...ya Allah...pelah salah aku ni...ma'alsy solan ana ni kolot..x open minded,jumud..mmbazir masa...so..dah baca..erase je post ini dan sblm2nya...ana trasa sungguh jahil...ni tulisan trakhir..truskan usaha dakwah antum..jgn pts asa...habib ali jufri menyatakan kpd sume da'i: bnci maksiat..bkn pmbuat maksiat...tolong doakan umt islam dipalestin...

Anonymous said...

to anonymous:

Saya minta maaf juga kerana mungkin ayat-ayat saya menunjukkan seperti kita seolah-olah beregu dalam hal agama..tetapi bukanlah niat sy begitu, soalan anda yg awal begitu umum, tidak menunjukkan kepada persoalan sbg da'ie..jd, jwapan juga pastinya umum, manakala soalan yg seterusnya sy jg mencari jawapan..bukanlah tidak bermanfaat dan membazir,tetapi sy silap tidak berkesempatan menulisnya..

Alhamdulillah soalan anda membuat sy mencari jawapannya.Berkenaan dengan cadangan sy bwt blog2 mksudnya sy suka hendak berkongsi ilmu dengan anda..jgn salah faham,sy xpernah terfikir anda akan rad fikrah,tunjuk pandai dan sbgnya..sy jg manusia yg ada kelemahan, silap dan perlu dibetulkan,tidak salah anda berkongsi..

Sememangnya tujuan blog ini berkongsi ilmu, jadi tiada timbul tunjuk pandai, lebih pandai, dsbgnya..berkenaan dgn fikrah, mgkin anda punya fikrah dan manhaj yg berbeza dgn sy, tetapi itu tidak menjadi masalah,kerana kita hidup kerana Allah dan Rasulnya..yg hak ditegakkan, yg batil dibanteras..

Terima kasih atas perkongsian, jgn serik untuk menyebar ilmu Allah,mudah-mudahan Allah memberkati dan merahmati anda selalu..ws