Tuesday, May 31, 2011

Guru : Mendidik Kerana Ingin Dididik


Assalamualaikum w.b.t

Pintu Masuk Maahad

Salam ingatan buat sahabat-sahabat pembaca,

Seminggu berada di Maahad Johor sebagai guru, adalah langkah mengenali serba sedikit perjalanan di bumi gertak merah itu.

Saat langkah melapor diri, senyuman Mudir Maahad, Ust Anoar Sarimin menyambut kedatanganku. Alhamdulillah, akhirnya sirih pulang ke gagang setelah 4 tahun meninggalkan sekolah. Diri dibawa ke bilik ustazah2, sekadar berta'aruf.."Masih seperti dulu, cume kemas sedikit keadaan bilik ini" bisik hatiku.

Seharian menyesuaikan diri bersama rakan-rakan guru, yang dahulunya ustazah dan ustazku, akhirnya menjadi rakan sekerja.alhamdulillah. Bertemu dengan Ust Abu Sani Kalam, GPK 1, begitu terkejut ust. "Anti praktikal di sini?..tafaddhali.." begitulah kata-katanya.

Setiap guru yg bertemuku begitu terkejut, "praktikal di Maahad Johor?, knapa mohon sini?.. mungkin sebelum ini belum ada yg memohon praktikal di situ" fikirku. Hanya senyuman membalas kata-kata mereka. Banyak pengalaman indah di Maahad yg sukar kulupakan.

Ada juga ustazah yg berkata, "Ahlan wasahlan..insyAllah boleh tlg2 pelajar di sini", Ustz Suhaiza Saprin, Ustzh Zaiton.Alhamdulillah mereka begitu mengalu-alukan kedatanganku. "Syukur padaMu Ya Allah atas kurniaan ini" doaku.

Seminggu mengawasi peperiksaan pertengahan tahun, sungguh membosankan. Kadang2 tersengguk2 tidur, Allah malu student tengok. cover2..hehe.Rasa nak tawaf 1 sek, hilangkan mengantuk. tapi malu.he.biasalah masih baru.

Hari ke-3 berta'aruf dengan pelajar2 di Surau Firdaus. 2 hari sekadar bertegur sapa dengan beberapa pelajar agak janggal. "Student baru ke?", "Ustazah baru?", macam2 student cakap. Sekadar tersenyum membalas.

Alhamdulillah, setiap hari malam-malamku ditemani pelajar banat, bercerita, mengajar, berbincang, bertukar cerita. Mereka begitu teruja pelajar U datang mengajar, begitulah mereka ingin mengetahui kehidupan di kampus. Sebagai langkah persediaan selepas STAM nanti.

Sambil duduk di rumah warden, aku berfikir..banyak perubahan yg berlaku di Maahad ni. Guru2 sudah ramai berpindah, solat Maghrib & Isyak dilakukan di Surau Firdaus, masa belajar juga semakin padat, keputusan pepriksaan STAM semakin menurun berbanding tahun aku dahulu.

Sebagai warga pendidik di Maahad ini, apa yang termampu aku cuba lakukan. Amalan Ma'thurat pagi dan petang, tazkirah pagi, inshAllah akan datang petang pula. Usrah, akan datang, sedang merancang silibus sekiranya belum dijalankan. Kelas2 tambahan di rumah, bagi setiap madah inshAllah akan diusahakan jadualnya. Naik cuti sekolah ini, sedang merancang eksplorasi bahasa arab, inshAllah.

Guru, mendidik kerana ingin dididik, benar kata-kata itu. Bila menasihati anak2 didik, kita juga ikut serta melakukannya. Begitulah ajaran Murabbi Muhammad S.A.W yang menjadi guru sepanjang hayat. Kita sebagai umatnya, anak didik bagi guru agung itu belajar dari keperibadian baginda. SubhanAllah, mulianya guru2ku, mendidik, mentarbiyah, meneruskan perjuangan warisan Nabi dengan ilmu agama.

Kita belajar dari murabbi yang juga diajar oleh Allah S.A.W, kita mendidik kerana ingin sentiasa dididik dengan kalam2 Ilahi, dan akhirnya menjadi tanggungjawab kita menyebarkan ilmu2 itu walau hanya satu ayat.

Destinasiku masih belum sampai, kerana perjalanan ini masih panjang andai diizin Tuhan. Doakan perjalanan dan perjuanganku mendidik anak2 ini dimudahkan.Bukan harta, bukan hadiah, bukan penghormatan, bukan juga pangkat yg diinginkan seorang guru. Tetapi "apabila anak2 didik mengamalkan ilmu2 yg diajarkan" itu sudah cukup memberikan kebahagiaan dan kesenangan baginya. "Mungkin itulah doa2 dan harapan guru2ku selama mereka mengajarku" kata hatiku.

"Allahummaghfir lil mu'allimin wal mu'allimat, wattolibin wattolibat, al ahya' minhum wal amwat, birahmatika ya Arhamarrahimin, amin.."


p/s : Terima kasih kepada pelajar banat Maahad Johor yg selalu menemaniku, menerimaku sebagai sebahagian warga Maahad, menolongku, moga2 Allah yg membalasnya dengan kebaikan.InshAllah.

Wallahu A'lam.

7 comments:

amin said...

Selamat praktikal. Semoga Allah sentiasa memudahkan urusan dan melindungi awk. Jagalah iman, jaga kesihatan, dan jaga diri.
~renung-renungkan dan selamat beramal(hehe).~ ikhlas.

k.asma' utm said...

Wo, dapat praktikal kat MJ.

Best of luck, rahmah!

=)

Lukluk Baidoa said...

Salam.
Tahniah ^_^
Semoga dpt menimba ilmu sbg pendidik terbaik

Klu org negri len nk mohon praktikal kat maahad johor bleh tak?macam best je

Salam dari perantauan
Mashitah, Universiti Mu'tah, Jordan
(Mashitah lepasan Dip Unisza)
akhowat MJ

khairunnisa.bohari said...

بارك الله لك

Khatibatun Nisa' said...

salam..
semoga ustazah thabat di Mj.
semoga ustazah dapat membantu kami dalam pelajaran dan lain2..
saya suka cara ustazah mendekati pelajar..semoga ustazah menjadi ikutan yg lain2..
InsyaAllah..

al-zahrawi said...

to all of u:

terima kasih..doa kalian yg aku harapkan mga diberi kekuatan mendidik anak2 ini..

Nur Shahirah bte Zulkarnain said...

Terima kasih ustazah atas jasa2 yg telah ditaburkan diMaahad Johor,,,
Seorang guru muda yg hebat dan berkaliber,,mesra bersama pelajar2 nya,,membuatkan kami bertambah semangat dalam menuntut ilmu,,,Syukran
"BittauFikk WAnnAjjAh...."