Tuesday, July 27, 2010

Aku Khilaf..Ampunkan Aku..

Assalamualaikum w.b.t


Maaf dihulur buat pembaca sekalian,tidak sempat nak tulis benda2 ilmiah..banyak pasal aktiviti2 yg aku lakukan spanjg sem bermula..moga2 dpt dikongsi dan diambil yg positif..

Banyak 'ibrah dan istifadah (pengajaran) yang aku dapat sepanjg beberapa minggu di UIA ni.. Bermula dgn amanah sbg pelajar bahasa, ditambah dengan cabaran memahami hukum2 usul, mengingatkan diri agar lebih tekun mengulang kaji pelajaran dan membaca..

Minggu pertama pengajian, ditaklif dgn amanah yg benar2 mencabar mental dan fizikal.. memerlukan diri melayari internet sepanjg masa, membaca buku ilmiah, malam pula sibuk 'training'..Mase ni lah hidup caca marba (loghat utara) maksudnya kelam kabut..sume bnde xsempat nak buat..takut sungguh jd lalai..(wal 'iyazubillah)

Cabaran demi cabaran jangan pernah dihitung, tapi hitunglah usaha kita menyelesai cabaran itu..Dan xselesai cabaran andai kita jauhkan diri dari Tuhan..Jadi, ujian dan cabaran itulah didik diri kita agar lebih dekat dgn Allah Rabbul Jalil..

Semalam kita boleh menangis mengenang nasib diri, mengenang kutukan manusia pd diri, mengenang hati orang lain, saat itu kita datang menyinggah menemui Rabb dalam doa, dalam istiharah, dalam taubat, dalam munajat di malam hari..

Tapi saat senang datang kembali, saat gembira datang menguji, saat sedih mengundur diri, kita lupa Sang Pencipta, lupa Si Pembolak-Balik Hati, lupa Sang Penenang Hati, lupa Si Penyelesai Masalah..

Lupa sujud di pagi hari, lupa tahajud di malam sunyi, lupa tasbih dan tahmid memuji Ilahi, lupa istiharah padanya lagi, lupa segalanya kerana pujukan duniawi, godaan hati..

Ampunkan aku Ya Rabb..khilafnya aku diuji kesenangan dan kesibukan dunia ini..Sedang kehidupan akhirat yang kutunggu, yang kucari kerana ianya pasti..

Sungguh, saat bertemu Allah adalah saat yg paling berharga, saat paling indah, saat paling tenang, moga keindahan dan ketenangan itu kekal selamanya..

p/s : Esok hingga Selasa minggu hadapan perjuanganku dalam medan perdebatan..Moga Allah mudahkan urusanku, melancarkan lisanku, menajamkan fikiranku, membantu agamaMu..

Moga kami tidak pernah lupa untuk bersyukur atas nikmat dan ujian dariMu Ya Allah..

اللهُمَّ إِنَّا عَلَى ذِكْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِبَادَتِكِ، اللهُمَّ يَا مُقَلِّبَ القُلُوب ، ثَبِّتْ قُلُوبَنَا عَلَى دِينِكَ وَعَلَى طَاعَتِكَ

No comments: