Wednesday, December 29, 2010

Hawa..Jagalah Dirimu!!

Assalamualaikum w.b.t


Salam tambah iman dan taqwa.Sejak pertukaran semester baru, Al-Zahrawi semakin sibuk dengan tugas2 Kelab Debat Arab, perancangan ALMANAC sepanjang 'tenure' ini, jadual setiap hari yg padat, dan aktiviti2 mingguan yg sentiasa menjemput. Pantang utk berehat barangkali.

Mungkin blog 'fiqhullughah' ini akan menjadi lebih suram dan bersawang. Maaf buat pembaca sekalian, insyAllah di kesempatan ni, sedikit perkongsian aku persembahkan.

Akhir-akhir ini, kaum hawa semakin menonjol, kredibiliti, dan penampilan dlm khalayak ramai semakin mendapat perhatian umum. Berapa banyak akademi2 hiburan, audition2 yg menampilkan kehebatan artis wanita, dari secilik-cilik insan itu, hingga dewasanya, mula diangkat darjatnya oleh media. Baik dari khabar baik, dan khabar buruk, kebanyakannya insan bernama "hawa".

Lantas kita terfikir, di masa lalu, kelahiran insan inilah yg dipandang hina, dikhuatiri penyebab kemiskinan keluarga, saat jahiliyyah berleluasa. Namun, bila datangnya Islam, martabat insan inilah yg dimuliakan, pemikiran2 jahiliyyah dibersih.

Tetapi. sedarkah kita jahiliyyah itu seakan berulang ke zaman ini?..Dahulu wanita jahiliyyah amat menjaga kecantikan, berhias xtentu hala, dedah sana, dedah sini, ke"tok"2 sana, ke"tok"2 sini (bunyi kasut mereka)..tetapi sesuailah dengan ke'jahiliyyah'an mereka.

Namun kaum hawa hari ini bagaimana?..

1) Tudung dah semakin singkat, "tudung ekspress".. macam2 fesyen. sudah hilang ciri-ciri tutup dada, ciri longgar2, ciri "xtransparent", "bonggol2 unta semakin terserlah", siap dijual di pasaran lagi. "eh, kire ok ape,pakai tudung"..hati menenangkan.

2) Baju jg begitu, semakin byk fesyen2 moden.. blouse pendek dilengkap "inner", baju kurung semakin "jarang", jahitan benar2 "ikut bentuk badan", belum lagi "t-shirt kecil saiz adik2 dan seluar ketat" ..terang saja mata-mata jejaka bila melihat.."xpe..fesyen la sikit, aurat msh jg".. jwb hati lagi.

3) Stokin sudah tiada dlm koleksi, atau mungkin ada sekadar utk solat, juga semakin kecil, pendek seperti budak2 tadika yg punya. Bangga dengan kaki yg berbagai2 warna dan rupa.. "rimaslah pakai stokin2 ni..nak simple je" tekadnya lg.

4) Kasut pula berbagai corak dan rupa.. berketak2..dari jauh sudah tahu kehadiran mereka. "style sikit.. high heel ni nampak ok dengan I" nasihat hati.

5) Perfume xmasuk lagi tu. Harum seharum kasturi, sampai 1 dewan, 1masjid berbau wangi. Macam2 jenama, sekali lalu, sekali berselisih si hawa, harum semerbak melekat kat baju org len, dewan bole harum, kelas bole wangi.. semuanya dengan bantuan insan bernama "hawa".

Wanita suka yang cantik,wangi,bersih dan kemas secara fitrahnya.. Bukanlah bermakna lelaki suka selekeh, pengotor dsb.Tetapi fitrahnya kaum hawa ini mempunyai 'sense' begitu. Cuba lihat bila mereka memakai baju merah, pasti serba-serbi merah, dari hujung rambut o tudg hingga jari kaki, walhal mata juga menjadi merah..hehe

Bukan itu yg menjadi persoalan kita, kerana agama menyarankan kebersihan, kecantikan dsb. Tetapi hari ini, kaum hawa tampil dengan gaya lebih ranggi, penampilan yg menyegarkan mata kaum adam, malah ditambah pakej lengkap iaitu 'suara yg merdu' dan godaan2 palsu..

Maka tidak peliklah jika hari ini akhbar2 dan televisyen menyiarkan perihal perempuan2 yg diperkosa, anak2 kecil yg dirogol, bayi2 tidak berdosa dibuang di jalanan, jenayah berleluasa dll.. Antara sebabnya, "kaum hawa" yg menjadi enzimnya.

Bukan merendahkan nilai seorang perempuan, seorang yg digelar mujahidah tika zaman Nabi dahulu. Tetapi kerana semakin hari kita ditujahi hiburan2 dan keseronokan dari media, sampai kita lupa, sebenarnya negara Barat sedang punya perancangan jahat dengan virus bernama "artis wanita".Mereka tahu, bahawa orang2 Islam akan ampuh dan lemah dengan hiburan, gaya, wanita2 cantik dan sbgnya.

Wahai Hawa, jagalah dirimu..jangan sia-siakan waktu mudamu.. Peliharalah auratmu sebagaimana agama syariatkan.. Jangan jadikan dirimu fitnah bagi lelaki, fitnah bagi dunia, jadikan malu dan tegar sebagai perisaimu..agar tidak mudah digoda sang lelaki jahat. dan agar dirimu juga tidak menggoda mereka.

~ Ya Allah, jagalah hati-hati kami, suburinya dengan iman dan taqwa, jangan sampai diri kami hilang malu dengan dunia, kerana hilang malu itu akan menjadikan kami "raja" kepada lelaki, jangan jadikan diri kami fitnah Ya Allah, kerana seisi dunia juga akan hancur dengan fitnahan kami.Tetapi jadikanlah kami hamba-hamba yg selalu membantu agamaMu Ya Rahman, menjadi 'tulang belakang' kepada perjuangan mujahid-mujahidMu.

- Nilaian wanita itu tinggi, jangan direndahkan nilaiannya, mahalkan dirimu, kerana dirimu begitu berharga =)

Mode : sedih lihat muslimat2 kini sudah semakin kurang malu di hadapan kaum adam, makan bersama, berkenderaan sama, segalanya bersama.. moga jadi muhasabah untuk memperbaharui diri ini.


Wallahu 'A'lam.

2 comments:

Mohd Shahir bin Shamsudin said...

kerana wanita, lelaki merana :D

fiqhullughah said...

Dan kerana wanitalah, lelaki jadi mulia :)