Thursday, December 16, 2010

Mengutip Hikmah

Assalamualaikum w.b.t.

Salam pertemuan kembali di laman fiqhullughah ini..salam hijrah 1432, salam tahun baru..
Sudah lama tidak menulis sepanjang cuti di kampung, memandangkan tiada kemudahan internet.

Alhamdulillah..alhamdulillah..alhamdulillah..masih dikurniakan Allah nikmat melihat, menulis, mendengar, bergerak dan berjalan di muka bumiNya. Semester baru menjelma lagi, pelajar2 UIAM Gombak agak sibuk menyelesaikan pendaftaran kuliyah, add-drop subject, register manual, transfer credit etc.

Sekitar 3 minggu lebih di rumah, rindu sungguh bertemu sahabat2 di kampus.Pertemuan di awal semester, ada yang ceria dengan "result DL", ada yang sugul dengan "F", ada pula yang kecewa dengan result yang tidak seberapa. Namun, segalanya sudah tercatat di result slip. Kalimah-kalimah syukur yang perlu diucap pada diri. Andai hari ini berjaya, jangan lupa bersyukur padaNya, kerana Dia hanya meminjamkan kejayaan itu sementara. Andai kita gagal, bersabarlah duhai insan, kerana Allah ingin kita lebih berusaha, merintih dan meminta kepadaNya..

Minggu pertama di UIAM, melihat wajah-wajah baru, adik-adik baru yang berjalan berkumpulan, sibuk mencari dewan kuliyah, bilik pensyarah.."Moga mudah urusan mereka" doa di hati.Seakan masa berlalu pantas, tinggal beberapa semester utk menyelesaikan ijazah ini, namun diri terus bertanya .."Sudah banyakkah ilmu yang diperolehi?.. bagaimana amalan2 dirimu?.. adakah seperti mana ilmu yang dipelajari itu?.. SubhanAllah..Allahu Rabbi.. terlalu ampuhnya diri, terlalu kerdilnya di hadapan Tuhan, terlalu dhaifnya aku..

Semalam yang berlalu tidak akan kembali, hari ini dan akan datang selalu menunggu kita, untuk kita berubah..Tahun Baru Hijrah pasti akan muncul setiap tahun jika diizin Tuhan, tetapi diri kita masih begini..Ilmu masih terlalu sedikit, amal masih goyah, nafsu masih menguasai diri.. "Manakah jiwa seorang mujahid?..manakah ummat Muhammad yang mengharap syafaatnya itu?..manakah pula gelaran Muslim Sejati itu?..jika masih terus lalai dengan dunia, malas bangun malam hari, menangguh2 kewajipan diri, banyak berhibur dan ketawa, alpa dengan keseronokan zaman remaja ini..akhirnya akan terus begini..hingga nyawa menjemput kembali..

Dunia bukan matlamat kita semata-mata, tetapi mengapa kita masih enak dengan buaian dunia ini?..seakan lupa, mungkin esok, mungkin tahun akan datang, dunia ini akan hancur, lebur, tidak bersisa..Bangkitlah wahai jiwa, sehebat keimanan Bilal Bin Rabah, yang merintih dan menangis demi Tuhannya, yang memilih kesusahan menjadi hamba Allah berbanding menjadi hamba si Musyrik..Bangunlah wahai diri, sekental jiwa Asiah isteri sekejam-kejam manusia yang bernama Firaun, hidup dan matinya di penjara, bibir tidak kering mengucap zikrullah hingga akhir hayatnya..

Hikmahnya kehidupan ini, ujian yang menjadi intipati, perjuangan yang tak kenal henti..bukan untuk kita simpan, bukan untuk kita keluh-kesahkan, bukan untuk kita benci pada Tuhan.. Tetapi carilah hikmah atas kejadian yang berlaku itu, syukurinya dan redhainya..kerana jaminannya hanyalah satu, iaitu "Syurga"..


وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

Maksudnya : Dan orang-orang yang beriman serta mengerjakan amal soleh, Kami tidak akan membebani seseorang itu melainkan menurut kesanggupannya.Mereka itulah penghuni syurga, mereka kekal di dalamnya. (Al-A'raf : 42)

Wallahu A'lam.



No comments: