Sunday, January 30, 2011

Jagalah Allah..Allah Akan Menjagamu!!

Assalamualaikum w.b.t

-Buku Dr. Aidh Al-Qarni-

Salam kembali bertemu di laman ini. Berjuta kemaafan kuhulur kerana tidak berkesempatan meng'update' entri di blog ini. Berikutan kesibukan yg berpanjangan.Alhamdulillah cuti semester pendek sudah bermula, namun diri ini belum pulang lagi.InsyAllah jika diizin Tuhan.

Dalam menyusuri kehidupan yang penuh ujian dan cabaran. Manusia seringkali tersasar jauh, kadang2 bila iman tinggi melangit, semua ibadah dilakukan bersungguh2..yang sunat dilakukan, bangun malam tidak tinggal, nafsu dijaga, akhlaknya indah, zikir dan selawat pada Allah dan Rasulnya tidak pernah lekang dari bibir.. Allah, Subhanallah..indahnya ketika itu. Begitulah sepatutnya diri seorang muslim..hati xlekang menutur kalam Allah, mulut basah dengan zikrullah, akal sentiasa memikirkan kebesaran dan keagungan Allah. Segala pancaindera digunakan dengan mentadabbur (memerhati) bukti2 kejadian Tuhan itu. Masya Allah.

Firman Allah menyebut :

إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ (190) الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ 191

Maksudnya : Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kebesaran dan keagungan) bagi orang-orang yang berakal.Iaitu orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri, duduk dan berbaring, lalu memikirkan kejadian langit dan bumi, seraya berkata : Wahai Tuhan kami, tidaklah Engkau menjadikan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab api neraka. (Ali Imran 190-191)

Memetik perjalanan qudwah kita, nabi Muhammad S.A.W, saat jatuh bangunnya Islam, saat getirnya kehidupan kekasih Allah itu, ujian kemiskinan, ujian bersama pihak lawan. Sungguh.. tidak pernah mematikan ingatannya sedikit pun kepada Allah, sang pencipta itu..seluruh jasad dan batinnya diserahkan buat sang pencipta, walaupun diri itu sudah terjamin masuk ke syurga.

Dalam hadith baginda, dari Aisyah R.A berkata :
Rasulullah S.A.W sentiasa berzikir kepada Allah dalam setiap keadaan.
(Riwayat Imam Muslim)


Subhanallah.. kita bagaimana?..andai insan yang sudah ada jaminan syurga itu mampu mengingati Allah dalam apa jua keadaan sekalipun. Sepatutnya kita sebagai umatnya, yang belum tentu baik di akhir kehidupan, belum tentu syurga tempat jejaknya, lebih banyak lagi berzikir padaNya.

Namun, acapkali kita diuji nilai iman itu, dari tinggi melangit boleh jadi merundum jauh ke dasar bumi. Saat itu, yang halal dan haram sudah tidak kita kenali, semakin kita cuba menjaga diri, semakin pula nafsu melonjak-lonjak untuk merasai. Nampak mamat hensem "hensemnye mamat tu..kan bagus klu jd teman aku.." begitu juga sebaliknya, nampak perempuan cantik, berlumba-lumba meraih perhatiannya. Berhubung mesra tanpa memikirkan dosa, clubbing, jamming, karaoke bersama-sama. Indahnya hidup tika itu, seakan terawang-awang di awanan, lupa dunia, lupa pencipta, lupa sanak-saudara, lupa teman-teman yg sentiasa mengingatkan, kerana CINTA si gadis cantik, kerana rindu si jejaka tampan.

Akhirnya, banyak zuriat lahir tidak berbapa, tidak beribu, dibuang merata-rata. Wajah suci yang tidak berdosa menjadi sasaran perbuatan manusia xpunya hati dan jiwa. Tika itu, barulah menyedari kesilapan diri, malu pada masyarakat, malu pada ibu bapa, dan lebih malu sepatutnya pada Allah. Beruntung jika itu disedari, tetapi masih ramai lagi yang tidak menyedari, ZINA berkali-kali, anak- anak luar nikah sudah tidak dihiraukan lagi..Untung yang dijumpai JAIS, MAIJ, JAKIM dibela penuh simpati, yang lain, terkaku di tong sampah, di jalanan meraih simpati.

Abu Hurairah R.A dari Nabi S.A.W bersabda :

"Sesungguhnya Allah menetapkan atas anak Adam bahagiannya daripada zina, dia akan mendapatkannya, tidak boleh terhindarkan. Maka zina mata dengan memandang (yang haram), dan zina lisan dengan berbicara. Sementara jiwa itu berangan-angan dan berkeinginan, sedangkan kemaluan yang membenarkan semua itu atau mendustakannya."

(Hadith Riwayat Bukhari no. 6243 dan Muslim no.2657)

Benar, manusia sebenarnya sudah diberi Allah ujian zina itu sejak lahirnya, hanya mereka yang perlu mengawal nafsu pada diri. Jadikan nafsu itu hamba bagi diri, bukan nafsu itu raja dalam diri. Subhanallah..hikmahnya Allah menciptakan nafsu, buat menguji iman manusia.

Konsepnya mudah di dunia ini. Jagalah Allah..Allah akan menjagamu!! Kita bimbang andai gagal dalam pelajaran, kita takut jika jodoh xkesampaian, tiada yang berkenan, kita rungsing jika makanan tidak mencukupi, harta tiada untuk anak-anak, bimbang isteri curang dan xsetia, kita bimbang negara tidak aman, segala-galanya kita TAKUT & BIMBANG..

عَنْ أَبِي الْعَبَّاسِ عَبْدِ اللهِ بْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ الله عَنْهُمَا
قَالَ: كنْتُ خَلْفَ النَّبِيِّ صَلَّى الله عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ یَوْمًا فَقَالَ:
(( یَا غُلاَم! إِنِّي أُعَلِّمُكَ كلِمَاتٍ: اِحْفَظِ الله یَحْفَظْكَ، اِحْفَظِ الله تَجِدْهُ تُجَاهَكَ،

إِذَا سَأَلْتَ فَاسْأَلِ الله، وَإِذَا اسْتَعَنْتَ فَاسْتَعِنْ بِالله،
وَاعْلَمْ أَنَّ الأُمَّةَ لَوِ اجْتَمَعَتْ عَلَى أَنْ یَنْفَعُوْكَ

بِشَيْءٍ لَمْ یَنْفَعُوْكَ إِلاَّ بِشَيْءٍ قَدْ كتَبَهُ الله لَكَ،
وَإِنِ اجْتَمَعُوْا عَلَى أَنْ یَضُرُّوْكَ بِشَيْءٍ لَمْ

یَضُرُّوْكَ إِلاَّ بِشَيْءٍ قَدْ كتَبَهُ الله عَلَيْكَ، رُفِعَتِ الأَقْلاَمُ وَجَفَّتِ الصُّحُفُ ))
رواه الترمذي وقال
حدیث حسن صحيح، وفي روایة غير الترمذي
(( اِحْفَظِ الله تَجِدْهُ أَمَامَكَ، تَعَرَّفْ إِلَى اللهِ فِي

الرَّخَاءِ یَعْرِفْكَ فِي الشِّدَةِ، وَاعْلَمْ أَنَّ مَا أَخْطَأَكَ لَمْ یَكُنْ لِيُصِيْبَكَ، وَمَا أَصَابَكَ لَمْ یَكُنْ
لِيُخْطِئَكَ، وَاعْلَمْ أَنَّ النَّصْرَ مَعَ الصَّبْرَ، وَأَنَّ الفَرَجَ مَعَ الْكَرْبِ، وَأَنَّ مَعَ العُسْرِ یُسْرًا

Daripada Abu al-'Abbas, Abdullah ibn Abbas, r.a. رضي الله عنهما beliau berkata:

Aku pernah duduk di belakang Nabi SAW pada suatu hari, lalu Baginda bersabda kepadaku: Wahai anak! Sesungguhnya aku mahu ajarkan engkau beberapa kalimah: Peliharalah Allah nescaya Allah akan memeliharamu. Peliharalah Allah nescaya engkau akan dapati Dia di hadapanmu. Apabila engkau meminta, maka pintalah dari Allah. Apabila engkau meminta pertolongan, maka mintalah pertolongan dengan Allah. Ketahuilah bahawa kalau umat ini berkumpul untuk memberikan sesuatu manfaat kepadamu, mereka tidak akan mampu memberikanmu manfaat kecuali dengan suatu perkara yang memang Allah telah tentukan untukmu. Sekiranya mereka berkumpul untuk memudharatkan kamu dengan suatu mudharat, nescaya mereka tidak mampu memudharatkan kamu kecuali dengan suatu perkara yang memang Allah telah tentukannya untukmu. Pena-pena telah diangkatkan dan lembaranlembaran telah kering (dakwatnya).

Nah..kerana takut dan bimbangnya kita itulah, mula bertindak melebihi peranan Tuhan. yang miskin sanggup mencuri demi anak-anak, yang kaya ingin lebih kaya dengan mengambil rasuah berganda-ganda, yang sepi ingin berteman, lalu mencari teman di pusat hiburan, isteri orang dikacau, anak-anak dara digoda, yang bosan ingin berhibur, lalu mencari pusat disko dan judi haram, malah yang ingin berjaya, sanggup melakukan pelbagai cara untuk menipu, menjatuhkan orang lain.

Astaghfirullah..jauhnya langkah kita tersasar dari acuan Allah. Sedang Dia telah mengurniakan kita 2 sumber (Al-Quran & Hadith) yang begitu banyak hikmah dan panduan.

1) Saat kita kesepian, doa Nabi Allah Yunus ketika diuji dalam perut ikan nun menjadi ikutan :

Sabda Nabi SAW di dalam hadith riwayat Al-Haa-kim: Mahukah aku beritahukan kepada kamu dengan sesuatu yang apabila seseorang dari kalangan kamu di timpa kepayahan (sedih, derita) atau di timpa bala dari bala-bala dunia lalu ia berdoa dengannya akan dihilangkan darinya (kepayahan dan bala)? Dikatakan kepada Nabi SAW: Bahkan mahu (wahai Rasulullah): Sabda Nabi SAW: Doa Nabi Yunus:

لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

Maksudnya : Tiada Tuhan selain Engkau, Maha suci Engkau, sesungguhnya aku ini tergolong orang-orang yang zalim. (Al-Anbiya' 21 : 87)

2) Saat kita diuji dengan kesedihan dan penderitaan, ajaran Nabi S.A.W menjadi panduan:

اَللَّهُمَّ إِنِّيْ عَبْدُكَ، ابْنُ عَبْدِكَ، ابْنُ أَمَتِكَ، نَاصِيَتِيْ

بِيَدِكَ، مَاضٍ فِيَّ حُكْمُكَ، عَدْلٌ فِيَّ قَضَاؤُكَ

أَسْأَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ، سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ، أَوْ أَنْزَلْتَهُ فِيْ كِتَابِكَ،

أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَدًا مِنْ خَلْقِكَ أَوِ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِيْ عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ،

أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ رَبِيْعَ قَلْبِيْ، وَنُوْرَ صَدْرِيْ وَجَلاَءَ حُزْنِيْ وَذَهَابَ هَمِّيْ


Maksudnya : “Ya Allah! Sesungguhnya aku adalah hambaMu, anak hambaMu (Adam) dan anak hamba perempuanMu (Hawa). Ubun-ubunku di tanganMu, keputusan-Mu berlaku padaku, qadhaMu kepadaku adalah adil. Aku mohon kepadaMu dengan setiap nama (baik) yang telah Engkau gunakan untuk diriMu, yang Engkau turunkan dalam kitabMu, Engkau ajarkan kepada seseorang dari makhlukMu atau yang Engkau khususkan untuk diriMu dalam ilmu ghaib di sisiMu, hendaknya Engkau jadikan Al-Qur’an sebagai penenteram hatiku, cahaya di dadaku, pelenyap duka dan kesedihanku.”

(HR. Ahmad 1/391. Menurut pendapat Al-Albani, hadits tersebut adalah sahih)

اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ

Maksudnya :
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”

(HR. Al-Bukhari 7/158. Rasulullah S.A.W sentiasa membaca doa ini,
lihat kitab Fathul Baari 11/173)

Subhanallah.Islam itu mudah dan tidak menyusahkan. Setiap langkah ummatnya dipenuhi hikmah dan panduan yg telah ditunjukkan dlm Al-Quran & Hadith. Lantas terfikir, mengapa hari ini ramai umat Islam yg masih buntu dan jauh terpesong dari landasan agama ini? Hanya "ISLAM" pada nama dan kad pengenalan. Tanpa bertanggungjawab dengan title sebagai "Muslim" itu. Begitu jua semakin hari 'permainan dunia politik' mengaburi kebenaran dalam agama. Orang-orang bukan Islam semakin berani bangkit mengkritik dan menghina Islam. Mana kemuliaan dan kebenaran itu??..Pasti menangis Rasulullah S.A.W andai hidup dalam zaman ummat kini. Masya Allah. La Haula Wala Quwwata Illa Billah.

Untuk diriku dan sahabat-sahabat muslim sekalian, belum terlambat untuk kita mengubah arah. Bertaubat memohon keampunan dariNya. Dosa-dosa lalu mungkin menjadi sejarah hidup, saat mahu dekat dengan Tuhan, seakan-akan dosa-dosa itu menghantui. Namun, yakinlah keampunan Allah itu amat luas, walau menggunung dosa hambanya, dengan rahmat dan keampunanNya, Dia Maha Pengampun dengan syarat kita sedar dan berusaha tidak mengulangi.

وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ

Maksudnya : Dan orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menzalimi diri sendiri, segera mengingati Allah, lalu memohon ampunan atas dosa-dosanya, dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa-dosa selain Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan dosa itu, sedang mereka mengetahui. (Ali Imran : 135)

Terkadang, nafsu selalu menyeru kembali agar kembali ke dosa lalu, mengingati kembali keseronokan bergelumang dengan dosa-dosa. Namun, jihadlah wahai hati, kawallah wahai nafsu, teguhlah wahai iman..kerana ingatlah setiap perbuatan kita di dunia ini akan dihitung walau sekecil-kecil zarah. Sungguh..orang yang berpaling dari petunjuk Allah, tertipu dengan dunia, maka Allah akan mengganjarkan dengan azab yg dahsyat.

أَوْ تَقُولُوا لَوْ أَنَّا أُنْزِلَ عَلَيْنَا الْكِتَابُ لَكُنَّا أَهْدَى مِنْهُمْ فَقَدْ جَاءَكُمْ بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَذَّبَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَصَدَفَ عَنْهَا سَنَجْزِي الَّذِينَ يَصْدِفُونَ عَنْ آيَاتِنَا سُوءَ الْعَذَابِ بِمَا كَانُوا يَصْدِفُونَ 157

Maksudnya : Atau agar kamu tidak mengatakan, "Jikalau Kitab itu diturunkan kepada kami, tentulah kami mendapat petunjuk daripada mereka." Sungguh, telah datang kepadamu penjelasan yang nyata, petunjuk dan rahmat dari Tuhanmu. Siapakah yang lebih zalim daripada orang yang mendustakan ayat-ayat Allah dan berpaling daripadanya? Kelak, kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang berpaling dari ayat-ayat Kami dengan azab yang keras, kerana mereka selalu berpaling. (Al-An'am : 157)

Akhir kalam, moga kita sama-sama memuhasabah diri, menjaga dan memelihara Allah.

p/s : Doa buat abang-abang,anak saudaraku dan sahabat-sahabatku yang berada di bumi Mesir, moga dipelihara dan dijaga oleh Allah S.A.W. dalam keselamatan dan kemudahan. amin.

Wallahu A'lam. ~Kalam Faqir~


No comments: