Wednesday, December 22, 2010

ROYAL DEBATE 2010..menjadi iktibar..

Assalamualaikum w.b.t

Begitu sibuk diri ini sepanjang minggu pertama, hehe..sibuk ke menyibuk?.. ye benar. sibuk dengan kelas2 sem ni. sibuk juga dengan tasmik, malah sibuk membantu sahabat2 di UTHM.

Sepanjang 5 hari berada di UTHM, Batu Pahat, Johor. Sekadar membantu yang termampu kepada sahabat dan adik2 junior. Bersungguh2 mereka mencari maklumat, sampai xcukup tidur menyiapkan teks.. itulah fenomena dalam alam perdebatan, melebihi saat peperiksaan..

-UIAM (A)..alhamdulillah, kalian memang terbaik!!..-

Kelmarin kejayaan di genggaman kita, hari ini belum tentu.. begitulah adat dan percaturan hidup. Pasukan Debat Arab UIAM kecundang untuk kali ke-2 di pentas semi final Debat Diraja ini. Begitu sayu, begitu sedih dan cukup mengharukan mendengar berita itu. Kebetulan aku di rumah abang ketika itu, mungkin tidak begitu mengalami tamparan hebat itu, namun diri ini juga merasai, kasihan..kecewa,..dan akhirnya redha dan doa..

-UIAM (B)..wow seriusnya..rileks3, team steady n hebat!!..-

Royal 2010 benar-benar memberi iktibar dan pengajaran, dengan sistem yang tidak teratur.. seakan sudah sinonim Royal dengan keserabutan sistem. Mungkin sudah lama perkara ini berlaku, namun tindakannya tiada. Masalah lain pula timbul dengan kekurangan hakim, hakim2 yang tiada pengalaman dalam perdebatan, jaulah (round) yang terpaksa dibuang, kekurangan komiti dan usher..dll.. semuanya memberi iktibar.Namun, adakah perkara ini akan berulang pada Royal akan datang??... tepuk dada tanya iman.

-UIAM (C)..steady and cool, pencapaian korang memang baik..-

Aku ke UTHM sekadar menyokong pasukan universiti, mereka yang berdebat pasti lebih merasai. Benar, takdir dan rezeki itu Allah yang menentukan. Manusia hanyalah berusaha dan merancang.. Kekalahan ini adalah rezeki terbaik yang Tuhan beri, kerana Dia yang lebih mengetahui.

Bagiku "Kalah dan Menang" bukanlah persoalannya, tetapi persoalannya adalah "Benar-benarkah kita ini berusaha memartabatkan bahasa syurga?.. andai masih timbul spekulasi ketidakadilan, konspirasi dsb.. Mungkin kita cemburu dengan "universiti itu,universiti ini".. "seteru universiti itu, universiti ini".. tetapi cuba kita renungkan kembali, andai kita sesama Islam sudah dengki-mendengki, tiada ketelusan dalam perbuatan, bagaimana persepsi bukan Islam?.. "mahu berbicara bahasa syurga, bahasa suci Al-Quran, tetapi adab dan akhlak kita tidak seperti apa yang kita bicarakan" ..sedar tak sedar, sebenarnya kita yang membangkitkan Islamophobia itu sendiri dalam diri, jangan menuding jari pada mereka-mereka yang bukan Islam sahaja, jika kita sendiri yang merosakkan nama Islam. Renung2kan dan fikir2kan bersama..

Sekian, sekadar tatapan bersama..Tahniah diucapkan kepada sahabat-sahabat universiti yang berjaya, dan kepada mereka yang kecundang, berusahalah lagi. Seseungguhnya Allah tidak akan mensia-siakan perbuatan hambaNya, kerana Dia amat merindui rintihan, pengaduan dan pengharapan dari hambaNya.

p/s : buat senior2 debater, bro.abu, kak huda..moga Allah balas pengorbanan kalian dengan balasan yang lebih baik.. buat debater lain..team a n team b, kalian adalah yang terbaik, alhamdulillah kalian telah melakukan yang terbaik untuk diri, universiti dan agama.. moga segalanya dibalas dengan kebaikan.amin.

Wallahu A'lam.


10 comments:

♥ Afeefah Zainal ♥ said...

lucu pula bila baca
"fenomena dalam alam perdebatan, melebihi saat peperiksaan.."

mungkin ada tepatnya :)

fiqhullughah said...

to afeefah:

bole tahan la kak, dah xmacam orang pun ade..hehe

Nurhuda Ramli said...

haha tu yang bestnya... kehangatan dirasai bersama.. bukan mcm exam yang nafsi2.. sumenye utk team... tapi stressnya lagi lebih la...

anw rahmah.. nape nama sy ngn abu je kat situ? musykil kerana yat pun grad gak.. heheh, or maybe it's compilation of thanks to us dari awl smpi akhir kami pegang tampuk kelab :P


my gratitude to u also for being wif me in my hard time n ur willingness to be wif such a complicated person like me.. i know it's not easy.. thank u for the good friendship n unconditional love. barakALLHU fik daiman...

teruskan usaha utk memantapkan debat arab, as a debater, mainboard of nadi and ambassador of IIUM. Bear in mind dear, debate is where young intellectuals are produce, do as best as u can to realise this mission: making arabic debating to be one of the established arena to produce this kind of people, with added value - ARABIC language. that's waht we want.

:), I pray may Allah ease ur way in this club. Harapan sy, agar awk and the new tenure dapat berkerja dengan baik, harmoni, aman tak seteruk kami dulu.. :P, jgn gaduh2 ey ? hehehe..

p/s: konflik mmg pahit tapi bila jadi kenangan boleh buat senyum sendiri, tapi jgn tiru kitorg2 ni lah ye.. huhu, contoh yang tak baik.. heheh :P

Musafir Sufi said...

assalamualaikum....sepanjang saya jadi usher masa royal debate...bagi saya UIAM adalah yang terbaik...saya kagum dengan kefasihan debaters dari UIA berbahasa arab...
tapi pasukan2 lain juga tak kurang juga hebatnya....banyak kekurangan sepanjang royal debate hari tu....so maaf banyak jika banyak kekurangan sepanjang royal debate dari awal sampai akhir...

Shahir said...

saya hanya mampu tersenyum :)

walau apapun, teruskan berusaha.

fiqhullughah said...

to musafirsufi:

terima kasih atas komen yg diberikan.oh usher royal, terima kasih ats perkhidmatan yg diberikan.benar, setiap kumpulan ada kelebihan dan kekurangan masing2..apa pun, semuanya takdir Allah.kita kena bersyukur dengan takdirNya.

fiqhullughah said...

to shahir:

terima kasih x-president..bagus2,senyum itu sedekah..

fiqhullughah said...

to kak huda:

dear akak, seriously i will miss u always..byk akak ajar sy, xde ape yg sy bole balas..from the beginning until the end, u always beside me, hear my problem, a very good listener, respond to anythg i have done.may Allah ease your way too.

InshAllah..i will try to do my best, convince others and develope our club and our beloved languange.

Anonymous said...

tercari-cari tuan punya blog ni hehe...

jemput sini yer
blog Serbaguna
blog Matdin

fiqhullughah said...

to sukahaha:

thanks