Saturday, January 10, 2009

ANUGERAH ALLAH..KENAPA KITA BOLEH BERJALAN??


Manusia dikurniakan kaki,anggota yang sempurna oleh Allah S.W.T..Namun,ade saje yang Allah uji mereka dengan anggota yang cacat..itulah kekuasaan Allah terhadap hambaNya..Kita yang dikurniakan Allah dengan anggota yang sempurna,cukup semuanya kenalah bersyukur denganNYA..

Nak tau sebb apa kita boleh jalan di atas muka bumi Allah ni tanpa jatuh?ni sebab bumi ada tarikan graviti..mesti korang sume tahu.dulu2 sek menengah dah blajar kan,tapi yang pastinya semua datang dari Allah..bayangkan...benda yang jatuh ke bumi mengambil masa 98 meter per saat je nak sampai ke bumi..kalau nak dibandingkan dengan tarikan graviti kat bulan..
memang beza..1/6 dpd tarikan graviti bumi..

Kita slalu je dengar pasal Isaac Newton atau Galileo Galilie yang terkenal dengan kajian tentang epalnya..sampai menemui teori jisim dan tarikan graviti bumi..tapi kita lupa sebenarnya ulama'2 Islam dah pun menemuinya sejak dulu lagi..cntohnya,Ibnu Bajah di Kerajaan Andalusia..penemuan graviti bumi merupakan keagungan Allah..

Selain 2..tekanan atmosfera jg mempengaruhi keteguhan kaki kita menapak kat bumi ni..tekanan atmosfera dalam udara dan oksigen yang terkandung di permukaan bumi membantu kita untuk teguh menapak di atas muka bumi..tekanan ni bersamaan 1 bar/100,000 N..yang bersamaan 10,000 kg/10 tan..

Bayangkan..dengan benda seberat 10,000 kg atau 10 tan menapak di kawasan yang mempunyai keluasan 1meter persegi?? tentunya akan teguh berdiri..itulah perumpamaannya.. udara dalam bumi ni mengandungi jisim,berat dan tekanan..so,memang Allah2 Maha Hebat,dijadikan kita dengan jisim2 yang terdiri dpd atom2...ditampung dengan udara yang mempunyai tekanan dan jisim..membolehkan kita menapak kat muka bumi ni..

Antara lain,adanya geseran yang membolehkan kita berjalan..contohnya tayar getah yang digunakan kereta..tanpa bunga di tepi tayar2..elastiknya getah..pasti kereta banyak dah kemalangan kerana xd geseran antara jalan raya..mcm2 jg Allah,mengurniakan kita kaki.sebagai anggota berjalan,tekanan,daya geseran kaki kita dengan bumi membolehkan kita bermain bola,berjogging,melakukan aktiviti ap saja..

Ingatlah sahabatku,,setiap yang Allah jadikan di bumiNYA ini,pasti ada hikmahnya..ada awal dan ada akhirnya..jika hari ini kita boleh berkata..kita boleh berjalan,sihat dan sebagainya..tapi kita tak tahu hari esok bagaimana??..jadi,bersyukurlah..dengan anugerah Allah terhadap segala nikmat yang diberikanNYA..NIKMAT BERJALAN..!!

No comments: